Wednesday, September 29, 2010

PBSM

Seronok  rasanya bila pertama kali menghadiri perjumpaan Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) SKAM semalam.Seronok mendengar Teacher Chua (panggilan murid-murid SKAM pada Mrs. Chua) menerangkan tentang 5 fakta tentang tulang. Saya suka cara Teacher Chua menyampaikan penerangan..
               
“Sayang..sayang nak tahu tak apa 5 fakta tentang tulang”

Demikianlah Teacher Chua memulakan mukadimahnya. Seorang cikgu cina yang amat fasih pertuturannya dalam Bahasa Melayu dan saya kira dia sangat pandai menarik minat murid-murid untuk mendengar apa yang ingin disampaikan walhal pada masa itu jam menunjukkanpukul 2:30 petang. Memang mata bagai ditarik-tarik untuk lena. Tapi Teacher Chua Berjaya membuatkan mata lebih 50 orang murid terarah kepadanya.Kagum saya padanya. 
Jom kita kongsi 5 fakta tentang tulang tu :

          Pertama         : Manusia mempunyai 206 batang tulang.
          Kedua            : Tulang paling besar adalah tulang peha (femur)
          Ketiga            : Tulang paling kecil ialah tulang kecil di dalam telinga
          Keempat        : Tulang tengkuk manusia sama jumlahnya dengan tulang yang terdapat    pada tulang zirafah.
          Kelima           :  Otak manusia memerlukan 80% air.

Itulah 5 fakta yang dikongsi oleh Teacher Chua. Menarik bukan..

Seronok juga apabila dapat menyanyikan lagu Bulan Sabit Merah Malaysia. Saya juga dahulu seorang ahli PBSM semasa di sekolah menengah. Menjadi setiausaha dan kem komandan untuk persatuaan itu. Saya rasa hampir kesemua unit beruniform telah saya rasai. Di sekolah rendah, saya menjadi ahli pengakap, di sekolah menengah ahli PBSM , di tingkatan 6 menjadi ahli kadet polis (sangat seronok kerana berpeluang mengikuti latihan menembak) dan menjadi ahli pandu puteri sebentar untuk pergi berkhemah, di universiti menjadi ahli St. John Ambulans (banyak kenangan manis: daripada menjadi ahli biasa --> exco --> division officer), dan di maktab menjadi ahli Puteri Islam. Wah, agak aktif juga saya ni tapi itulah saya, sangat suka mencuba pelbagai perkara..sangat seronok..berjumpa ramai kawan dan mendapat banyak pengetahuan.





Al-Fatihah utk bonda tercinta..Hjh. Tasinam bt. Hj. Abd. Rahman..
Mudah-mudahan mak sentiasa berada disisiNya..Amin..


No comments:

Post a Comment