Thursday, September 2, 2010

40 hari

Arini genap 40 hari mak pergi tinggalkan kami..dari semalam lagi usu asyik teringat pada mak..terbau-bau bau mak..sedih sangat hati ni..tapi tak boleh menangis..takut housemate usu perasaan usu menangis..Pagi ni..sebelum memulakan kelas, usu minta anak-anak murid usu sedekahkan Al-Fatihah untuk mak..mudah-mudahan mak bahagia kat sana.. 

Rindunya usu pada mak..rindu nak tengok emak berbual..rindu nak tengok mak tersenyum..rindu nak tengok mak ketawa..rindu nak dengar mak mengaji..rindu segala-galanya tentang mak..Tak dapat nak bayangkan raya nanti tanpa mak..mesti tak seronok..mesti tak sama seperti dulu..mesti tak bermakna lagi..tiada lagi mak yang sibuk di pagi raya..tiada lagi sesi makan bersama mak..tiada lagi Aidilfitri bersama mak..pedih rasanya hati usu bila orang tanya 'macam mana persiapan raya?' usu memang tak tahu nak jawab apa mak..selalunya kita berdua la paling sibuk kan mak..ye la..tggal kita berdua ngan abah je kat umah..mak selalu cakap..'nasib baik ada usu, boleh, mak ada kawan'..tapi sekarang usu pulak yang tak ada kawan..mak tinggalkan usu sorang-sorang..usu sunyi sangat mak..

Mak tahu..hari ini mudah sangat air mata usu mengalir..kat sekolah usu menangis..dalam perjalanan balik ke rumah pun usu menangis..usu tahu usu tak boleh menangis..nanti mak sedih..tapi usu rindu sangat-sangat kat mak..berulang-ulang kali usu panggil nama mak hari ini..sampai rumah usu terus solat dan bacakan yassin untuk mak..itu sahajalah yang usu mampu buat untuk mak agar mak bahagia dan tenang di sana..

Ya ALLAh..kau ampunkanlah dosa-dosa mak, kau tempatkanlah mak dalam kalangan orang yang beriman..sesungguhnya, mak adalah insan yang paling agung..mengasihi kami adik beradik dari kecil, mendidik dan mengasuh kami. Mengorban diri bertarung nyawa semata-mata untuk melahirkan kami.Sanggup bersusah payah asalkan anak-anak emak gembira dan berjaya.Cucurilah rahmat keatas roh mak Hjh. Tasinam binti Abd. Rahman...Amin..

Al-Fatihah utk bonda tercinta..Hjh. Tasinam bt. Hj. Abd. Rahman..
Mudah-mudahan mak sentiasa berada disisiNya..Amin..

No comments:

Post a Comment